Jag går nu. Tror jag

Titel: Jag går nu. Tror jag
Författare: Inger Lernevall
Förlag: Bazar förlag
Utgivningsår: 2023

Bokens handling
"Det är första kvällen ensam i stugan, första dagen i min nya ensamhet, klart att det är svårt. Jag måste ha lite tålamod med mig, måste försöka vara lite snäll. Måste hitta sätt att hantera det som har hänt och som har slagit mitt liv i spillror.”

Lotta har hals över huvud lämnat allt och tagit sin tillflykt till sommarstugan. Mitt i livet. Kan man trycka på paus då? Omstart? Är det värt att riva upp allt eller finns det något att laga? Sveket bränner i henne och hon ifrågasätter inte bara sin omgivning utan kanske allra mest sig själv.

Det här är en roman om relationer som inte gick att lita på. Om att bli långsamt manipulerad utan att förstå vad som händer. En roman om att tappa bort sig själv och att hitta tillbaka.

Mina tankar om boken 
Det här är en  bok som engagerar och som väcker tankar. I berättelsen om Lotta som en dag flyr från sitt liv utan att egentligen ha en plan för vad som ska hända får vi följa hennes första steg på egen hand. För att bryta upp, innebär även att vara själv och utan någon vid sin sida som hjälp för att hantera motgångar eller egna tankar. Under berättelsens gång fick jag som läsare inblick i olika episoder från hennes äktenskap med Danne, där en normaliseringsprocess med ett nedbrytande mönster växer fram mer och mer tydligt. 

Med ett drivet skriftspråk och trovärdiga karaktärer låter Inger Lernevall oss ta del av Lottas resa för att bli en självständig individ som vågar öppna upp sig för nya bekantskaper men också stå upp för sig själv. Berättelsen engagerar och det är lätt att sätta sig in i Lottas situation med en önskan om något nytt men också tvivel över att våga stå själv när det stormar. 

Jag går nu. Tror jag är ett relationsdrama som berör och jag lägger ifrån mig boken med en förhoppning om att Lotta nu går ett lyckligare och tryggare liv till mötes. 

Här kan du läsa vad andra bokbloggare tyckte om boken - 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vid avgrundens rand

En ond tid