Änglarnas bukt

Titel: Änglarna bukt
Författare: Joakim Weman
Förlag: Lava Förlag
Utgivningsår: 2023

*Recensionsexemplar

Bokens handling
Året är 1855. Meg, som snart ska fylla sjutton, är en vanlig engelsk flicka med stora drömmar. Med hjälp av en bekant som kommit upp sig i världen vill hon ta chansen till att finna ett bättre liv i världens huvudstad: kejsarens Paris.

Algernon, en ung faderlös greve och änkling, har med sin styvbror slagits och segrat på Krim och är nu på väg hem till Paris. Som diplomat i det civila hoppas han att den kommande fredskonferensen ska ge honom en chans att visa upp sig för Napoleon III, som dock redan har andra mål i sikte – den italienska halvön och en liten stad vid den medelhavsbukt som lokalbefolkningen säger är änglarnas egen.

Snart kommer deras öden att vävas samman med varandra och tidens oförutsägbara storpolitik på sätt som ingen av dem kunnat ana. Detta är en gripande berättelse om krig, kärlek och död som spänner sig från slottsbalernas och de politiska klubbarnas Paris till blommornas och vintergästernas Nice. 

Änglarnas bukt är den första delen i en planerad släktkrönika om fem romaner.

Mina tankar om boken
Historiska romaner som ger en inblick i livet under en annan tidsålder är något som jag uppskattar. Jag har tidigare läst om Napoleon I men måste erkänna att när jag började läsa Änglarnas bukt hade jag endast minimal kunskap om Napoleon III och Frankrikes historia under tiden efter Napoleon I. Tyvärr upplevde jag att den bristen på kunskap gjorde det lite svårt att komma in i boken. Det var många olika namn och politiska skeenden och jag fick helt enkelt inte ett grepp om historien till en början. 

Jag är ändå glad att jag fortsatte att läsa för det var framförallt intressant att följa Megs utveckling från tonåring med drömmar om en spännande framtid till vuxen kvinna med två barn som med en längtan om kärlek och trygghet kämpar för att överleva i en värld fylld av krig och svek. För till skillnad från Algernon så framstår Meg som en starkare och mer självständig individ som växer som person under berättelsens gång och som utmärker sig med sina livsval under en tid då kvinnor inte hade samma valmöjligheter eller ställning som i vår tid. Kanske att Algernon genomgår samma personliga utveckling i kommande bok? Det här var nämligen den första delen i en planerad släktkrönika så fortsättning följer på Megs och Algernons äventyr. 

Här kan du läsa vad andra bokbloggare tyckte om boken - 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vid avgrundens rand

En ond tid

Jag går nu. Tror jag