Lycka till

Titel: Lycka till
Författare: Malin Stehn
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utgivningsår: 2023

Bokens handling
Emily har planerat sitt bröllop minutiöst, det finns egentligen bara tre detaljer som inte går att kontrollera: vädret, mamma Annika och storebror Erik.

Vädret blir strålande men under den påkostade bröllopsfesten blir stämningen bland gästerna efterhand alltmer spänd. Åtta år gamla sanningar tvingas upp till ytan och plötsligt är det som om inga sår någonsin läkte. Strax efter midnatt görs en fasansfull upptäckt längst ner i den mörka slottsparken.

Mina tankar om boken
Viss dramatik kan nog förekomma vid de flesta bröllop men det är nog inte många fester som överträffar Emilys och Williams bröllopsfest på den fronten. Redan innan bröllopet börjar orosmolnen att bli mörka och det drar ihop sig mot en rejäl urladdning allteftersom bröllopsfesten närmar sig sitt slut. 

Det här var en mycket spännande bok och Malin Stehn har på ett skickligt vis vävt ihop en spännande berättelse innehållande flera olika lager. Genom att ta del av de olika bitarna i berättelsen utifrån fyra olika personers synvinkel får vi följa med tillbaka till en natt åtta år tidigare vars efterverkningar kommer till sin spets under bröllopsfesten. Boken har korta kapitel och det är driv i språket som gör att det är svårt att lägga ifrån sig den. Även om jag hade mina misstankar om vad som egentligen hände för åtta år sedan blev omfattningen av det som skett en överraskning för mig. Det visar sig verkligen att allt inte alltid är som det ser ut. 

Malin Stehn har tidigare skrivit boken Ett gott nytt år och den hamnar direkt in på min TBR-lista.


Här kan du läsa vad andra bokbloggare tyckte om boken - 

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vid avgrundens rand

En ond tid

Jag går nu. Tror jag