Parasiten


Titel: Parasiten
Författare: Sofie Sarenbrant
Förlag: Bookmark förlag
Utgivningsår: 2023

#11 Emma Sköld

Bokens handling
Brända kvarlevor av en kropp hittas en varm sommardag på Drottningholm. Vid offret finns en dödslista. Kriminalinspektör Emma Sköld är det sista namnet av fem.

Parallellt med utredningen rullas ett tjugo år gammalt fall upp, där en mamma åkte till akuten med sitt spädbarn och hamnade i häktet. Vad har det förflutna med mordet att göra? Det är upp till Emma med kolleger att stoppa förövaren innan fler råkar illa ut. Och slutligen även hon själv.  

PARASITEN är den elfte fristående delen i serien om kriminalinspektör Emma Sköld. På sitt karakteristiska sätt skildrar Sarenbrant samhällsaktuella teman. Parasiten handlar om när livet slås i spillror över en natt. Om hämndbegär, såriga syskonrelationer och en familjetragedi som får katastrofala konsekvenser. 

Mina tankar om boken
Det här är den elfte boken i serien om Emma Sköld. Precis som de tidigare böckerna är den här välskriven och vi får följa Emma Sköld och de personer som finns i hennes närhet men också delta i jakten på en mördare där kopplingar finns till dagsaktuella samhällsproblem. 

Jag tycker att hela bokserien har hållit en hög klass men när jag hade läst den förra boken Själsfränden kände jag mig lite trött på Emma Sköld och hur hon alltid blev indragen i olika brott tillsammans med hennes oförmåga att hantera sina personliga relationer. Med boken Parasiten blev jag glatt överraskad och upplevde att även om Emma fortfarande lever livet efter sina premisser så går det att se en personlig utveckling hos henne. Jag tyckte om växlingarna mellan nutid och de delar av boken som utspelar sig för tjugo år som handlar om Rebecka. Parasiten är helt enkelt en spännande bok med mycket driv och vändningar som gör att det som läsare är svårt att lägga sig ifrån den innan sista sidan är utläst. 


Här kan du läsa vad andra bokbloggare tyckte om boken - 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vid avgrundens rand

En ond tid

Jag går nu. Tror jag