Spåren vi lämnar efter oss

Titel: Spåren vi lämnar efter oss
Författare: Pernilla Ericsson
Förlag: HarperCollins Nordic
Utgivningsår: 2016

#1 Erlagruppen

Bokens handling
Vilka spår lämnar du efter dig på nätet? Du berättar var du är och vad du gör, men du vet inte vem som följer dig ...

Brutala kvinnoöverfall sker längs med gröna tunnelbanelinjen och skräcken sprider sig i Stockholm. Samtidigt som polisen Liv Kaspi tvingas ta ledigt i väntan på en internutredning rekryteras hon till ett litet privatteam, Erlagruppen, med uppdraget att lösa fallen. Sökandet leder dem in i nätets mörkaste vrår och förövarnas metod för att hitta sina offer visar sig vara djävulskt välplanerad. Våldet eskalerar och när kvinnor börjar försvinna spårlöst förstår Erlagruppen att det handlar om en kamp mot klockan. Det är bara en tidsfråga innan Gröna linjen-männen inser att någon är dem på spåren ...

Mina tankar om boken
Jag har tidigare läst de två böckerna om Lilly Heed och tyckte att de var både spännande och medryckande. Desto roligare att författarens debutbok som är 1:a delen i serien om Erlagruppen var precis lika spännande och svår att lägga ifrån sig. 

Det är en bok som innehåller fina och  karaktärsskildringar som visar både djup och styrka och som tillsammans med viktiga samhällsfrågor som grund tar oss med på en spännande berättelse. Vi får ta del av berättelsen ur flera olika perspektiv och när vi får följa de utsatta offren lyckas Pernilla Ericsson med råge att förmedla känslor av utsatthet, rädsla och ångest. Boken är välskriven och tack vare de relativt korta kapitlen flyter läsandet på och det är svårt att lägga ifrån sig boken utan jag ville hela tiden läsa ett kapitel till. Det är inte en bok som jag skulle rekommendera att lyssna på för dig som brukar promenera och lyssna på ljudbok på sena kvällar. Däremot är det en bok jag verkligen rekommenderar alla som gillar spänning att läsa eller lyssna på!


Här kan du läsa vad andra bokbloggare tyckte om boken - 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vid avgrundens rand

En ond tid

Jag går nu. Tror jag