Inblåst


Titel: Inblåst
Författare: Jessica Krabbe
Förlag: Bokfabriken
Utgivningsår: 2023

Bokens handling
Linda och hennes bästa vän Annika åker ut till Vinga på Västkusten för att umgås. Där möter de en trevlig man som erbjuder dem en tur i sin motorbåt. Sedan blir allt svart. Nästa dag hittas Linda kraftig nedkyld i vattnet. Efter Annika finns inga spår. Linda kämpar med PTSD och diffusa minnesbilder. Hinner hon minnas vem mannen var innan han slår till igen? 

Jessica Krabbe debuterar med en deckare om att förlora sin bästa vän men själv överleva. Om att lyckas hitta en seriemördare innan han slår till igen och krossar skärgårdsidyllen.

Mina tankar om boken
Jag tycker att det här var en lovande deckardebut av Jessica Krabbe. Bitvis upplevde jag berättelsen som ojämn då den mellan varven går lite på tomgång med tankar, händelser och andra detaljer som känns lite för irrelevanta och inte leder historien framåt. Som helhet upplevde jag ändå boken som en mycket spännande och även bitvis otäck historia.

Händelserna utspelar sig i en idyllisk miljö och det blir en desto större kontrast till de mörka händelserna i boken. Strålande sol och varma klippor förknippas ju mer med trevliga händelser än övergrepp och kidnappningar. 

Slutet upplevde jag lite korthugget men då detta är del 1 i en planerad serie hoppas jag på att nästa bok startar med en mer utvecklande uppföljning av händelserna från Inblåst, för självklart vill jag läsa uppföljaren när den kommer. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vid avgrundens rand

En ond tid

Jag går nu. Tror jag