Vid avgrundens rand

Titel: Vid avgrundens rand
Författare: Cecilia Andersson
Förlag: Sandebo Consulting AB
Utgivningsår: 2023

Västerviksserien #3

*Recensionsexemplar*

Bokens handling
Vid det gamla Lucernaområdet i Västervik driver den hårt arbetande mekanikern Stefan Karlsson en liten bilverkstad. Varje dag är en utmaning att få livet att gå ihop för honom, både som småföretagare och småbarnsförälder, men efter ett oväntat besök av en av Västerviks mest framgångsrika företagsledare börjar framtiden se ljusare ut. Dock inser han ganska snart att allt inte är som det verkar.

På andra sidan stan brottas redovisningskonsulten Anna med ett nytt uppdrag som hon snabbt blir alltför personligt involverad i, på mer än ett sätt. Den här gången verkar inte heller grannen Gunnar kunna komma till undsättning - han är upptagen med att konfrontera sitt eget förflutna …

Vid avgrundens rand är den tredje delen i den spännande Västervikserien där relationer och ekobrott står i fokus och till synes enkla val får stora konsekvenser. De tidigare delarna I vikens mörker och Ur skogens djup har fått fina recensioner och tagits emot med lovord av läsare över hela landet.

Mina tankar om boken
Jag hade sett fram emot att läsa den tredje delen i Cecilia Andersson Västerviksserie och den visade sig överträffa mina förväntningar. Liksom i de tidigare böcker i serien handlar den om redovisningskonsulten Anna men vi får även lära känna hennes granne och kärlek Gunnar närmare och ta del av hans bakgrund som ger ytterligare dimension till de händelser som sker. Gunnars brorson Staffan som är en ny bekantskap är ytterligare en intressant karaktär som bidrar till spänningen i berättelsen då han blir inblandad i olika affärer som kanske inte är så bra som de först framstår. Vi får inte heller glömma Staffans charmiga mentor Bengt som med en utpräglad Västerviksdialekt uttalar sina åsikter om Staffans nya affärsbekantskaper. 

För mig är det viktigt när jag läser en bokserie att det i varje bok sker en utveckling av karaktärerna i böckerna och det är något som jag upplever att författaren lyckas utmärkt med. Det betyder inte att alla karaktärer måste bli lyckade eller framgångsrika osv men de måste kunna förändras och utvecklas personligen av sina upplevelser, vilket jag tycker huvudkaraktären Anna är ett ypperligt exempel på. En annan viktig faktor är konsten att kunna blanda det vardagliga med spänningsmomenten i berättelsen, som när  Anna joggar sin vanliga runda eller hamnar i en hotfull situation vilket bidrar till att boken känns mycket mer verklighetstrogen.  

Jag vill rekommendera Vid avgrundens rand och de två tidigare böckerna I vikens mörker och Ur skogens djup till er alla som tycker om böcker där spänning varvas med fina natur- och personskildringar. För mig som Västerviksbo är det naturligtvis extra roligt med en bok som utspelar sig på hemmaplan men jag tror att du kommer att uppskatta den här boken oavsett var du bor. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En ond tid

Jag går nu. Tror jag