Till våren är jag där


Titel: Till våren är jag där
Författare: Anna Kur
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2023 (ljudbok)

Bokens handling
Till dig som dog vill jag säga: vi väntade. Inte så att jag ville att du skulle dö. Inte alls. Jag ville bara att min mamma skulle leva.

Ett par år kvar att leva. Det är läkarens ord. Hans stadiga blick, dina händer som darrar i knät. Hans vita rock, din gula hy. Ett par år. Ord på något som inte går att beskriva. En ände, ett slut. Ett besked om något som ska komma; ett mörker, en kyla på väg. Som ett andetag höstens första dag, ett löv som faller. Som jag, handlöst mot marken. Hur lever man när ens dagar är räknade? När man vet att någon måste dö för att man själv ska få leva?
Till våren är jag där är en berättelse om organdonation, en svårt sjuk mamma - och att aldrig sluta hoppas.

Mina tankar om boken
Jag lyssnat på boken Till våren är jag där - en anhörigbiografi om organdonation. Anna Kurus  skriftspråk är lika rent och skört som i de tidigare böckerna men boken fick en djupare och ännu mer gripande dimension genom hennes egen inläsning. Jag har tidigare beskrivit Anna Kurus skriftspråk som lika klart som en fjällbäck och detsamma gäller för hennes röst i inläsningen. Det är både vackert och smärtsamt och Anna Kuru höll mig som lyssnare i ett fast grepp boken igenom. 

Det här en bok om kampen för att en mor ska få vård och en ny lever men det är även en berättelse om kärleken mellan mor och dotter. Om att finnas till för varandra och att våga hoppas på att tiden ska räcka till för att räddningen ska hinna komma. 

Självutlämnande beskriver författaren den långa vägen från att sjukdomsbeskedet och dess konsekvenser får landa hos familjen och vägen fram till de olika vägval som behöver ske. För mig kändes boken personlig då jag har två söner med en kronisk sjukdom där det har varit tal om organdonation även om det inte har behövts än. Men oavsett bakgrund är det här är en smärtsam men också viktig bok. Jag önskar att alla ska läsa den och göra ett aktivt val när det gäller organdonation, för att låta hoppet leva för fler sjuka i behov av nya organ. 

Vill du köpa boken kan du jämföra bokpriser här: 

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vid avgrundens rand

En ond tid

Jag går nu. Tror jag